Lav en tiltrækkende hjemmeside
Hjemmesider har gennem tiderne levet en omskiftelig tilværelse. Fra at være klubbernes dynamiske online omdrejningspunkt, er de nu overgået til at være statiske informationssider. Det er naturligvis en transformation, der skete i takt med, at de sociale medier vandt mere og mere frem og efterhånden har overtaget alt kommunikation mellem mennesker.
I dag foregår næsten alt kommunikation i klubberne på Facebook, mail og mere målrettede platforme som Holdsport. Det har betydet, at hjemmesiderne storhedstid er passé, men vi må endelig ikke glemme dem, da de stadig har en kæmpe betydning, som klubbernes ansigt udadtil.
Hjemmesiden er ofte nye medlemmers første møde med klubben. Derfor skal den naturligvis være indbydende og attraktiv – du gider jo heller ikke selv komme til en lukket fest!
De glemte hjemmesider
I takt med at vi har haft mere end 20 klubber igennem den landsdækkende undersøgelse, har vi været på en lang række klubbesøg. I forbindelse med klubbesøgende har vi blandt andet kigget hjemmesiderne igennem, og der er klart enkelte steder, hvor der er plads til forbedringer. Måske gælder det også jeres hjemmeside?
Det virker til, at mange klubbers hjemmesider er blevet en lille smule glemt, og det er synd. Hjemmesiderne er ofte et kommende medlems første møde med en klub, så derfor er det fra hjemmesiden, at man får det første indtryk af klubben.
Hvis man som kommende medlem skal lede længe efter de oplysninger, man har brug for, er der jo en risiko for, at personen finder et andet sted at gå hen.
Hvad skal hjemmesiden indeholde?
Det er selvfølgelig op til den enkelte klub at beslutte, hvad hjemmesiden skal rumme. Man skal bare huske, hvem det er, den er lavet til. Mange volleyballhjemmesider kan godt virke som om, at vi regner med at alle, der kommer til siden har en ret god viden om volleyball i forvejen – men det er meget ofte ikke tilfældet.
De fleste klubber har ret godt styr på at få bestyrelsen beskrevet. De enkelte hold er som regel også beskrevet, ligesom vedtægterne også er uploaded. Enkelte klubber har en vision skrevet på hjemmesiden, og det kan være virkeligt godt – husk dog at sikre, at det også er en der arbejdes efter.
Et enkelt element er dog tit gemt alt for langt væk – og det er muligheden for, at et nyt medlem på en simpel måde kan komme i dialog med klubben uden selv at skulle indhente en masse viden først.
Forestil dig din klubs hjemmeside som en webbutik. Det er jo helt utænkeligt, at en webbutik vil gemme sit bedste tilbud væk på side 2. Det er også utænkeligt, at du skal udfylde formler eller skrive mails til butikken for at få love til at købe deres varer.
For at klubben kan virke mest tiltrækkende på nye “kunder”, bør der være 1 kontaktperson, og kontaktoplysningerne på denne skal fremgå af forsiden. Nye medlemmer skal naturligvis ikke selv finde ud af, hvilket hold de skal spille på og så henvende sig til de enkelte trænere.
Muligheden for at starte i klubben skal fremgå af forsiden, der skal ikke klikkes gennem flere menuer for at finde en kontaktperson.
Hvad er de mest almindelige fejl?
Ud over at det ofte kan være alt for besværligt for nye medlemmer at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med klubberne, støder vi også på andre områder med plads til forbedringer.
- Vi er stødt på, at man skal skrive hvilken position, man spiller for at komme i kontakt med klubben.
- En del glemmer, at forældre ikke aner hvilket level deres barn er, og så giver det ikke meget mening at skrive, hvornår de enkelte levels træner.
- Vi oplever sider, hvor der stort set ikke er kontaktoplysninger på nogen i klubben.
- Vi har set flere tilfælde, hvor træningstiderne og -dage ikke er opdateret! Folk har så travlt i dag, så volleyball er noget, der skal passes ind i en i øvrigt travl hverdag, og så træningsdagene naturligvis vigtige.
Så måske skulle jeres klub også lige tage et kig på jeres hjemmeside, og se om den fungerer for alle dem, der kommer på besøg udefra. Dem, der ikke er en del af klubben i forvejen og dem, der ikke ved særligt meget om volleyball.