Den svære start i klubben

Udgivet af Sara

Mange nye medlemmer tilkendegiver i undersøgelsen, at de føler sig overset. Andelen af negative ambassadører – dem der ikke vil anbefale klubben til andre – er størst hos dem, der har været i klubberne under et år. Det er da et problem.

Indhold

For mange af os kan det at starte til noget nyt være en lidt grænseoverskridende oplevelse. Selv om vi glæder os og er spændt på det nye, så farer der tanker rundt i hovedet – “er jeg god nok?”, “kan de andre lide mig?”, “passer jeg ind på holdet?”, osv.

De fleste klubber synes, at de er rigtigt gode til at tage imod nye. Men dem, vi taler med i forbindelse med undersøgelsen, står jo ikke selv ude på holdene. Vi har heller ikke mødt nogen, der har henvendt sig til nye spillere, der er stoppet meget hurtigt igen for at høre hvorfor.

“Nå volleyball var nok ikke lige noget for den person!” – eller var det? Kunne det være den modtagelse, det nye medlem fik, der kunne have været lidt bedre?

Selv om mange klubber gør en hæderlig indsats for, at nye medlemmer skal få en god oplevelse, så er der ifølge vores undersøgelse mange, der oplever det første møde med klubben som en svær ting.

Mange tilkendegiver, at informationen ved starten i klubben ikke var særlig god.

Det er ikke så svært at få mennesker til, at føle sig velkomne

Det kræver ikke særligt meget at få mennesker til, at føle sig godt til rette, og dét at starte godt ud sammen, kan være grobund for et langt venskab.

I mange tilfælde er klubbernes hjemmesider det nye medlems første møde med klubben. Der kan gøres meget for, at gøre hjemmesiderne mere indbydende og vise klubbernes venlige imødekommende ansigt udad til.

Det skal være nemt at komme i kontakt med klubben – rigtigt nemt. Et enkelt klik på forsiden og så er man i kontakt med en fra klubben, der spørger “hvad kan jeg hælpe med”.

Den personlige kontakt er så vigtig i gode relationer. Mange klubber har lavet grundige beskrivelser af deres hold, men det er langt fra sikkert, at det nye medlem kender sit eget niveau. Alt for ofte tager vi udgangspunkt i, at alle ved lige så meget som os selv om volleyball – det er ikke tilfældet.

Den første tid i klubben

For nogle er det første møde med holdet og træneren i hallen en skræmmende oplevelse. Spillerne står lidt i grupper og taler sammen og kigger på den nye, træneren kommer lidt for sent, og ved ikke hvilken type han skal møde, så han kalder spillerne sammen og præsenterer den nye spiller, og så er træningen i gang. Efter endt træning gør spillerne det de plejer – de skynder sig ud af døren og har ikke øje for den nye spiller.

Det er egentlig meget let at forberede det første møde. Træneren kan have været i kontakt med spilleren før det første møde i hallen, så træneren har en fornemmelse af, hvem det er, han skal møde. Spillerne kan sørge for en god modtagelse ved for eksempel at åbne op for gruppen. En god ide er, at træneren har udpeget et par spillere, der i forvejen ved, at de skal tage sig af den nye. Så er der ikke problemer med at indgå i gruppen, og der bliver ikke kigget rundt, når der vælges makker til opvarmningen.

Information, information, information

Mange medlemmer tilkendegiver i undersøgelsen, at informationsniveauet, da de startede i klubben, var for ringe. Vi ved ikke præcist, hvor mange der har givet op, før de kom igang, men 20% har angivet, at de vil stoppe igen.

Selvom der måske ikke er så mange ben i at blive medlem i klubben, så husk, at en ny spiller slet ingenting ved. Fortæl om holdets målsætninger. Hvad er forventningerne til spillerne? Husk at fortælle om der er en prøveperiode, der går begge veje. Og husk for guds skyld, at fortælle, hvad klubben og holdet kan tilbyde det nye medlem.

Alt efter hvilket niveau en spiller har eller hvor meget erfaring en spiller har, så er der ting som eksempelvis det at tegne licens, som kan være en udfordring. Bare det at vide, at man skal betale for en, og hvor man gør det.

Er det en ungdomsspiller er det eksempelvis også vigtigt at huske at introducere vedkommende for TC mulighederne, hjælpe med tilmelding, og indføre spilleren i eventuelle kørselsordninger, der er på holdet.

Der kan være mange ting, som vi, der har været med i volleyball i mange år, tager for givet, men som for en ny spiller er helt nyt.

Hav større ambitioner på nye medlemmers vegne

Det er ikke sværere at tage godt imod et nyt menneske, end det modsatte. Måske er vi bare blevet lidt “business as usual”. Har nogen lyst til at være med, så kom ned i hallen, så finder vi ud af det.

Hvorfor ikke sætte baren lidt højere. Alle, der gerne vil spille volleyball, skal vi hjælpe hen i hallen. Alle, der når hen i hallen skal vi behandle, så de bliver i klubben i mange år.

RS – et eksempel til efterfølgelse

RS volley fra Rødovre har tilsyneladende knækket koden, når det gælder om at tage imod nye medlemmer. De er den absolutte topscorer, når medlemmer, på tværs af landet, skal bedømme tilfredsheden med modtagelsen og den første tid i klubben.

Vi beklager det meget julede tema på videoen, men den blev lavet i forbindelse med forbundets Facebook julekalender 2019.

https://www.facebook.com/danskvolley/videos/1169715619899484/

RS volley er ikke bare gode i hallen. De har også tænkt på de nye medlemmer, allerede inden de står nede i hallen. På deres hjemmeside har de lavet en FAQ – en slags kundeservice – hvor potentielle nye medlemmer, selv kan søge viden.

Previous De vigtige samtaler
Next Medlemmerne lytter ikke!!
Kategorier: