Spilhjulet

Udgivet af Sara

Spilhjulet er en hjælp til at lave øvelser og spil.
Det giver et overblik over hvilke parametre man kan skrue på, for at tilpasse et spil til nogle spillere eller måske designe en øvelse fra bunden.

spilhjulet

I midten er den færdige aktivitet. Rundt om er de parametre man kan skrue på, for at ændre aktiviteten. Det er fx banens størrelse og form, antal spillere og restriktioner. Et spil vil ændre sig, så snart man ændrer på en af kategorierne uden for midtercirklen.
Det man som træner må være opmærksom på er, hvad man ønsker at få ud af den givne aktivitet.
I tilrettelæggelsen af et spil kan træneren derfor spørge sig selv, hvad formålet med spillet er. Er der fokus på et teknisk aspekt, eller skal spillernes fysiske formåen forbedres? Er det spilforståelsen eller deres evne til at takle modgang på banen, der skal trænes?
Når dette er gjort klart sammensættes spillet.   

Eksempel
Dit U14 hold har arbejdet med slagarm i løbet af træningen. Du vil gerne lave et spil, hvor de får mange muligheder for at bruge teknikken. Du vurderer, at de har brug for mange boldberøringen for at få teknikken ind under huden. Derfor skal de kun være tre spillere på banen. For at skabe mange situationer, hvor slagarmen kan trænes, vurderer du at banen skal være halv bredde af en normal og fordi du gerne vil have dem til at slå til bolden, samt gøre banen mere overskuelig at dække, fjerner du også de tre første meter, således at alle bolde foran 3-meter linjen er ude. Du vil gerne skabe klare sammenhænge til det rigtige 6-mands volleyball spil, så derfor bestemmer du at opstillingen er med en hæver fremme ved nettet og to mand bagved, så hævningen i de fleste tilfælde kommer oppe fra nettet. For at alle får trænet slagarmen siger du, at personen der spiller bolden over, skal bytte med hæveren. Nu har du angivet bane og spillere.
Du vil gerne have at fokus er på slagarmsteknikken, så derfor vælger du at spillet skal være uden spring, således at denne del af timingen ikke bliver en udfordring for udførelsen af slagteknikken. Yderligere bestemmer du, at der skal spilles tre gange, for at de får flest mulige slag. Du vil gerne spille med den bold, de spiller kamp med, så dette element er direkte overførbart til en kampsituation. Hvis bolden går i gulvet eller holdet ikke rører bolden tre gange, inden den passerer nettet, får modstanderholdet point. 
Du har nu angivet alle elementerne i spillet og dermed defineret den færdige aktivitet.

Previous Videoanalyse
Next Træningsplan
Kategorier: